Review over international forskningslitteratur om digitale læringsplatforme

Andreas Lindenskov Tamborg, Andreas Riekehr Bjerre, Lars Birch Andreasen, Thomas Albrechtsen, Morten Misfeldt

Publikation: Bidrag til tidsskriftReview (oversigtsartikel)peer review

69 Downloads (Pure)

Abstract

DA:
Denne artikel afsøger den seneste internationale engelsk­sprogede forskningslitteratur om anvendelse af digitale lærings­platforme. Reviewet behandler forskning fra i alt 21 studier og sammenfatter resultaterne i tre hovedkategorier, der henholds­vis omfatter implementering af læringsplatforme, kompetence­udviklingsbehov i forbindelse med platforme og relationen mellem elevers brug af platforme og deres faglige udbytte. Reviewet afsluttes med en diskussion af, hvordan resultaterne af litteraturgennemgangen kan have relevans for en dansk uddan­nelseskontekst i forhold til særlige opmærksomhedspunkter i den pædagogiske praksis, forskning og beslutningstagning.

ENG:
The article is a review of current international research literature on the use of digital learning platforms in educational settings. The review includes a total of 21 studies and summarizes the results in three main categories: 1. Support of students’ learning and performance, 2. implementation of digital learning platforms, and 3. competence development of instructors. The relevance of the results in a Danish educational context is discussed in relation to educational practice, research and decision making.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Udgave nummer6
Sider (fra-til)12-31
Antal sider20
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 19 aug. 2019

Emneord

  • digitale læringsplatforme
  • kompetenceudviklingsbehov
  • elever
  • undervisning
  • fagligt udbytte
  • pædagogik

Citationsformater