Kendskab til tilgængelighedsbestemmelser: Interviewundersøgelse blandt byggesagsbehandlere og bygherrerådgivere

Philip Henrik Jensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

599 Downloads (Pure)

Ud fra et ønske om at forbedre tilgængeligheden i eksisterende byggeri blev byggeloven med virkning fra 1. januar 2005 ændret således, at der nu stilles krav om tilgængelighedsforanstaltninger ved alle ombygninger i offentligt tilgængeligt byggeri og erhvervsbyggeri til service og administration. I oktober-november 2005 gennemførte Dansk Center for Tilgængelighed en undersøgelse af kendskabet til ændringen i byggelovens krav til tilgængelighedsforanstaltninger blandt kommunale byggesagsbehandlere og bygherrerådgivere. Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet gennemførte i oktober-november 2006 en tilsvarende undersøgelse om kendskabet og anvendelsen af tilgængelighedsbestemmelser blandt de to ovennævnte grupper. På en række punkter er kendskabet til ombygningsbestemmelser blevet forbedret gennem det seneste halvandet år, ligesom der er sket enkelte konkrete forbedringer af tilgængeligheden i offentlige bygninger, der ikke ville have været udført uden ændringen i byggeloven.

UdgivelsesstedHørsholm
    ForlagSBI forlag