Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet

Susanne Murning, Jesper Himmelstrup (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

    Abstract

    Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”
    Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.
    Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.
    Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.
    I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.
    OriginalsprogDansk
    ForlagCenter for Ungdomsforskning
    Antal sider28
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • Gymnasiet
    • Klasserumskultur
    • Fællesskaber
    • Deltagelse
    • Social differentiering
    • gymnasiefremmede
    • Positionering
    • Elevstrategier
    • Gymnasium

    Citationsformater