Abstract
Gymnasiet har fået en inklusionsopgave. Det er en opgave, der ikke alene kan forstås som didaktisk opgave, men også som en relationel og social opgave, som handler om de måder eleverne er sammen på og etablerer relationer på. Den ramme, som skole og lærere sætter omkring elevernes læringsrelationer har stor betydning for, hvilke former for samvær der udspiller sig i undervisningen. I artiklen viser vi hvordan samværet mellem eleverne kan udspille sig ret forskelligt alt afhængigt af om det klima, der dominerer i klasen er præget af en performancekultur eller en læringskultur. Det betyder også, at betingelserne for at inkludere forskellige elever som en følge heraf er meget forskellige.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 3.13.September |
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 3.13. |
Sider (fra-til) | 45-54 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - sep. 2013 |
Emneord
- Gymnasiet
- Klasserumskultur
- Performance
- læring