Abstract
Helle Rasmussens ph.d.-afhandling bidrager til uddannelsesforskningen med ny anvendelsesorienteret viden om, hvordan it-didaktisk design kan fremme læringsudbyttet af digitalt billedarbejde på iPad i skolen.
Størstedelen af det empiriske grundlag for undersøgelsen er skabt gennem klasserumsinterventioner i tre 5. klasser, hvor it-didaktiske designs af digitalt billedarbejde er blevet implementeret, testet og udviklet. På den baggrund er der genereret viden om:
• Potentialet i implementering af iPad som medie for digitalt billedarbejde i skolen
• Potentialet i integrering af målrettede eksperimenter i undervisningen omkring digitalt billedarbejde
• Potentialet i brugen af læringsplatform og digital tavle som ramme om praksisfællesskaber i undervisningen omkring digitalt billedarbejde
Undersøgelsens resultater udmøntes i den første forskningsbaserede model af it-didaktisk design af digitalt billedarbejde i nordisk sammenhæng. Derved imødekommes undersøgelsens formål om at skabe grundlag for kvalificering og fornyelse af undervisningen i skolens billedkunstfag og i andre faglige og tværfaglige sammenhænge i skolen, hvor digitalt billedarbejde indgår.
Størstedelen af det empiriske grundlag for undersøgelsen er skabt gennem klasserumsinterventioner i tre 5. klasser, hvor it-didaktiske designs af digitalt billedarbejde er blevet implementeret, testet og udviklet. På den baggrund er der genereret viden om:
• Potentialet i implementering af iPad som medie for digitalt billedarbejde i skolen
• Potentialet i integrering af målrettede eksperimenter i undervisningen omkring digitalt billedarbejde
• Potentialet i brugen af læringsplatform og digital tavle som ramme om praksisfællesskaber i undervisningen omkring digitalt billedarbejde
Undersøgelsens resultater udmøntes i den første forskningsbaserede model af it-didaktisk design af digitalt billedarbejde i nordisk sammenhæng. Derved imødekommes undersøgelsens formål om at skabe grundlag for kvalificering og fornyelse af undervisningen i skolens billedkunstfag og i andre faglige og tværfaglige sammenhænge i skolen, hvor digitalt billedarbejde indgår.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Vejledere |
|
Udgiver | |
ISBN'er, elektronisk | 978-87-7112-894-9 |
DOI | |
Status | Udgivet - feb. 2017 |
Bibliografisk note
Ph.d. vejleder:Professor Mie Buhl, Aalborg Universitet i København
Ph.d. bi-vejleder:
Lektor Peter Nielsen, Aalborg Universitet
Emneord
- Digitalt billedarbejde, billedæstetisk kompetenceudvikling, it-didaktisk design, æstetik
Presse/Medier
-
Ph.d.: iPads er gode til at udvikle elevernes billedkompetencer
Helle Rasmussen
16/08/2017
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-