Kompleksitet: i læreprocesser og terapi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne artikel sætter fokus på betydningen af kompleksitet i forbindelse med udvikling af terapeutisk kompetence og professionel identitet som terapeut.
Artiklen bygger på et forskningsprojekt, hvor musikterapistuderende blev interviewet med henblik på at undersøge de studerendes egen erfaring med og oplevelse af læring gennem egenterapi som en integreret del af uddannelse og træning. Den kybernetiske tilgang til analysen af undersøgelsen banede vejen for en uddybet forståelse for de lag af kompleksitet, som terapeutiske læreprocesser indebærer. Den vordende terapeuts evne til at møde, rumme og agere i forhold til kompleksitet, i sig selv og i omverdenen, udvikles gennem den læring som finder sted, og artiklen beskriver læreprocessernes kompleksitet fra tre forskellige vinkler; bevidsthedens interagerende niveauer, perceptionens multimodalitet, samt relationernes nødvendighed for læring. Artiklen undersøger begrebet kompleksitet og peger på den betydning det har for psykoterapeutisk praksis generelt, at terapeuten har en veludviklet egenkompleksitet samt forståelse for kompleksitet.
OriginalsprogDansk
TitelDet ubevidstes potentiale : Kybernetisk psykologi i anvendelse
RedaktørerTorben Hansen
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2015
Sider100-121
ISBN (Trykt)978-87-7118-314-6
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • terapi, terapeutisk kompetence, kompleksitet, relationel læring, bevidsthed

Citationsformater