Kreative Videnbyer

Hans Kiib

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel tager udgangspunkt i situationen i Aalborg - en af Danmarks 5 vigtige vidensbyer. Den belyser de dilemmaer og muligheder, som ”Vidensbyen Aalborg” står over for i dag i overgangen fra industri- og serviceøkonomi til kulturbaseret vidensøkonomi. Der er tale om en specifik by med en særlig historie og geografisk placering i landets periferi. Men de beskrevne problemstillinger er generelle og vil med enkle modifikationer kunne applikeres på andre nordiske universitetsbyer. Oplevelsesøkonomien fordrer, at alle sektorer forholder sig til den, og at de traditionelle økonomier, (handel, serviceerhverv, uddannelsessektoren, kommunal forvaltning, industrien) så at sige indoptager denne type aktiviteter som et element i virksomhedens grundlag: Industrivirksomheder skal producere, men også vise frem og underholde; handel skal sælge varer, men også kunne udvikle sig til underholdningsindustri med tilbud også til den kræsne kunstelsker; uddannelser skal udvikle kompetencer, men også kunne forbinde sig med vidensturismen og være medproducent af kulturelle events; og ungdomskulturer af forskellig art bør bæres frem og gives plads til sætte sit afgørende præg på uddannelserne såvel som på byens liv. Artiklen demonstrerer således en pragmatisk planlægningsstrategi for kreative videnbyer. Vi kunne tale om ”hybride industrier”, ”hybride kulturer” og ”hybride byrum”.
Bidragets oversatte titelCreative Knowledge Cities
OriginalsprogDansk
TidsskriftByplan
Vol/bind58
Udgave nummer3
Sider (fra-til)112 - 117
Antal sider5
ISSN0007-7658
StatusUdgivet - 6 aug. 2006
Udgivet eksterntJa

Citationsformater