Viden i Verden

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I marts 2017 tog vi til Cuba med 17 kandidatstuderende fra ’Turisme’ på Aalborg Universitet. Forløbet var en del af ’Creative Learning Camp’, som var en integreret del af 8. semester på kandidatuddannelsen. I forløbet blev de studerende stillet over for en opgave sat af en amerikansk NGO om bæredygtig turisme i Viñales, Cu-ba, som de skulle løse, og som de skulle levere til organisationen efter deres feltarbejde. Vi diskuterer i denne artikel, hvordan det at tage de studerende ud af undervisningslokalet til en for dem ukendt kontekst kan gøre deres læring anderledes og relevant for et senere arbejdsliv, da de skulle løse en opgave ’fra det virkelige liv’ kombineret med det at skulle begå sig i en helt ny kontekst. Vi er inspireret af Kolbs læringscirkel (2014), og vi diskuterer både peer learning og læring i grupper inden for denne teoretiske ramme. Vores antagelse er, at læringsprocesserne styrkes inden for PBL, hvis man inddrager en erfaringsbaseret og eksperimenterende læring i en virkelighedsnær kontekst. Vi betragter i denne sammenhæng de studerende som både medforskere og konsulenter.
Luk

Detaljer

I marts 2017 tog vi til Cuba med 17 kandidatstuderende fra ’Turisme’ på Aalborg Universitet. Forløbet var en del af ’Creative Learning Camp’, som var en integreret del af 8. semester på kandidatuddannelsen. I forløbet blev de studerende stillet over for en opgave sat af en amerikansk NGO om bæredygtig turisme i Viñales, Cu-ba, som de skulle løse, og som de skulle levere til organisationen efter deres feltarbejde. Vi diskuterer i denne artikel, hvordan det at tage de studerende ud af undervisningslokalet til en for dem ukendt kontekst kan gøre deres læring anderledes og relevant for et senere arbejdsliv, da de skulle løse en opgave ’fra det virkelige liv’ kombineret med det at skulle begå sig i en helt ny kontekst. Vi er inspireret af Kolbs læringscirkel (2014), og vi diskuterer både peer learning og læring i grupper inden for denne teoretiske ramme. Vores antagelse er, at læringsprocesserne styrkes inden for PBL, hvis man inddrager en erfaringsbaseret og eksperimenterende læring i en virkelighedsnær kontekst. Vi betragter i denne sammenhæng de studerende som både medforskere og konsulenter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Volume/Bind13
Tidsskriftsnummer25
Sider (fra-til)3-17
Antal sider14
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 27 sep. 2018
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

    Forskningsområder

  • PBL, Problembaseret læring, Peer Learning, feltarbejde, cuba, Kolbs læringscirkel, Dewey, aalborg universitet
ID: 265000805