Ledelse som en responsiv begivenhed: Pathos som grundlag for ledelse og læring

Ulla Thøgersen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel blev ikke færdigbearbejdet før forfatterens alt for tidlige død. Den
    er medtaget, fordi Ulla Thøgersens arbejde alligevel repræsenterer et væsentligt
    bidrag til forståelsen af lederes læringsrum. I artiklen reflekteres over begrebet
    responsivitet i et filosofisk perspektiv og artiklen er bygget op som et argument
    for, at ledelse må forstås som en responsiv aktivitet og at lederen må anskues
    som ’decentreret’, da ledelse fremdeles ikke handler om, at ledere først og
    fremmest tager initiativ, sætter mål og handler. Noget går forud for en leders
    handling, så derfor responderer ledere på det ’noget’ og på de processer, der går
    forud. Lederen befinder sig i et potentielt læringsrum, men kvaliteten og retningen
    af læringen afhænger af, hvilken indstilling lederen har til de responsive
    processer.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Antal sider6
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2017
    Udgave1
    Sider293-298
    Kapitel12
    ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
    StatusUdgivet - 2017
    NavnOrganisatorisk læring og ledelse
    Nummer3
    ISSN2446-1814

    Citationsformater