Lederes kompetenceudvikling og læring

Hanne Dauer Keller, Søren Frimann

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Dette kapitel diskuterer og reflekterer over, hvordan ledelse læres. Centrale diskussioner i ledelsesfeltet kombineres med læringsteoretiske diskussioner for at kvalificere vores viden om lederes læring. Der udvikles en systematisk model
    over tre læringsrum for ledelse, som analyseres og diskuteres i forhold til de
    enkelte læringsrums fordele, begrænsninger og udviklingspotentialer. Vi argumenterer for, at alle tre læringsrum bidrager med vigtige aspekter af lederes
    kompetenceudvikling, men at der tillige er store læringsmæssige gevinster at
    hente, hvis 1) de enkelte rums begrænsninger overkommes, 2) der planlægges,
    så de enkelte rum i højere grad komplementerer hinanden i specifikke læringsaktiviteter og 3) lederes (livslange) læringsbane tilrettelægges med brug af alle rum.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Antal sider23
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2017
    Udgave1
    Sider45-68
    Kapitel2
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
    StatusUdgivet - 2017
    NavnOrganisatorisk læring og ledelse
    Nummer3
    ISSN2446-1814

    Emneord

    • ledelsesudvikling
    • kompetenceudvikling
    • organisatorisk læring

    Citationsformater