Abstract
Dette kapitel diskuterer og reflekterer over, hvordan ledelse læres. Centrale diskussioner i ledelsesfeltet kombineres med læringsteoretiske diskussioner for at kvalificere vores viden om lederes læring. Der udvikles en systematisk model
over tre læringsrum for ledelse, som analyseres og diskuteres i forhold til de
enkelte læringsrums fordele, begrænsninger og udviklingspotentialer. Vi argumenterer for, at alle tre læringsrum bidrager med vigtige aspekter af lederes
kompetenceudvikling, men at der tillige er store læringsmæssige gevinster at
hente, hvis 1) de enkelte rums begrænsninger overkommes, 2) der planlægges,
så de enkelte rum i højere grad komplementerer hinanden i specifikke læringsaktiviteter og 3) lederes (livslange) læringsbane tilrettelægges med brug af alle rum.
over tre læringsrum for ledelse, som analyseres og diskuteres i forhold til de
enkelte læringsrums fordele, begrænsninger og udviklingspotentialer. Vi argumenterer for, at alle tre læringsrum bidrager med vigtige aspekter af lederes
kompetenceudvikling, men at der tillige er store læringsmæssige gevinster at
hente, hvis 1) de enkelte rums begrænsninger overkommes, 2) der planlægges,
så de enkelte rum i højere grad komplementerer hinanden i specifikke læringsaktiviteter og 3) lederes (livslange) læringsbane tilrettelægges med brug af alle rum.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Lederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis |
Redaktører | Hanne Dauer Keller, Søren Frimann |
Antal sider | 23 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 45-68 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7112-665-5 |
Status | Udgivet - 2017 |
Navn | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Nummer | 3 |
ISSN | 2446-1814 |
Emneord
- ledelsesudvikling
- kompetenceudvikling
- organisatorisk læring