Lidenskab og lidelse: Lars von Triers Antichrist

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Lars von Trier afsøgte melodramaets grænseområder i Breaking the Waves (1996) og Dancer in the Dark (2000). Med Antichrist (2009) gik han i dialog med tragedien. I Antichrist bryder familien og værdierne sammen. Hvor kvinderne i Triers melodramaer led af godhed, er moderen i Antichrist besat af forestillinger om hekse og et rablende had til mandekønnet. Hvad betyder den omvending af magt- og sympatiforhold, der sker i filmen? Titlen relaterer sig tydeligvis til Nietzsches Antikrist (1895), men hvorfor og hvordan? Og hvilken rolle har den provokerende og fascinerende æstetik, der præger filmen?
    OriginalsprogDansk
    TitelFilosofi og kunst
    RedaktørerUlla Thøgersen, Bjarne Troelsen
    Antal sider18
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2012
    Sider209-226
    ISBN (Trykt)978-87-7112-061-5
    StatusUdgivet - 2012

    Bibliografisk note

    Tilegnet Mogens Pahuus i anledning af hans fratrædelse som profesor ved Aalborg Universitet sommeren 2012.

    Emneord

    • Antichrist
    • tragedie
    • Nietzsche

    Citationsformater