Lydighedsetik og bureaukratisk grusomhed: Refleksioner over det tværprofessionelle samarbejde mellem myndighedssocialrådgivere og PPR-ansatte

Cecilie Kolonda Moesby-Jensen, Tommy Moesby-Jensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel fokuseres der på samarbejdet mellem socialrådgivere i en forvaltnings familieafdeling og ansatte i Psykologisk og Pædagogisk Rådgivning (PPR). Vi vil vise, hvordan denne arbejdsorganisering har afgørende bureaukratiske træk og derfor rummer lydighedsetiske problemer – et begreb, der redegøres nøjere for i det efterfølgende. Konsekvenserne af denne lydighedsetik – og dermed af samarbejdet – undersøges med udgangspunkt i tre overordnede, empirisk etablerede tematikker: 1. vidensimmobilitet;
2. domænekonflikter og 3. ansvarsforflygtigelse. Denne rækkefølge angiver samtidig strukturen for kapitlet. Disse tematikker viste sig i forbindelse med en kvalitativ analyse at være dominerende. De er interessante, fordi de alle muliggør at italesætte de iboende problemer i det tværprofessionelle samarbejde, når dette anskues i lyset af en bureaukratiseret arbejdsorganisering. Analyserne i kapitlet tager udgangspunkt i et myndighedssocialrådgiver-perspektiv og dermed i, hvordan de oplever samarbejdet. Analyserne fremskrives og diskuteres med udgangspunkt i teoretiske perspektiver hos Max Weber, Zygmunt Bauman, Etienne Wenger, Paul Duguid og John Seely Brown.
OriginalsprogDansk
TitelNår professioner samarbejder : Praksis med udsatte børn og unge
RedaktørerCecilie K. Moesby-Jensen
Antal sider29
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2017
Sider213-242
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-593-2571-1
ISBN (Elektronisk)978-87-593-2963-4
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Socialrådgivere
  • Udsatte børn og unge
  • Lydighedsetik
  • Zygmunt Bauman

Citationsformater