Materialitet, krop og læring.: Et praksisteoretisk perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologi

Abstract

En forståelse af arkitektur, krop og læring – og samspillet mellem disse begreber og fænomener – bliver i et praksisteoretisk perspektiv et spørgsmål om at forstå handlinger og social aktivitet. I dette kapitel fremskrives det praksisteoretiske perspektiv, og det undersøges, hvordan det begrebssætter arkitektur, krop og læring, samt hvordan et praksisteoretisk perspektiv kan anvendes til at forstå social aktivitet på denne baggrund. Fremstillingen tager udgangspunkt i et konkret og hverdagsligt eksempel fra forfatterens egen praksis som underviser og vejleder for universitetsstuderende. Først gives der en generel karakteristik af det praksisteoretiske udgangspunkt, og praksisbegrebet bestemmes konceptuelt. Herefter diskuterer kapitlet, hvordan læreprocesser må forstås i lyset af vores kropslige handlen iblandt materielle arrangementer, og i lyset af de sociale praksisser, vi indgår i. Afslutningsvis diskuteres metodiske spørgsmål i forhold til det praksisteoretiske perspektiv.
Luk

Detaljer

En forståelse af arkitektur, krop og læring – og samspillet mellem disse begreber og fænomener – bliver i et praksisteoretisk perspektiv et spørgsmål om at forstå handlinger og social aktivitet. I dette kapitel fremskrives det praksisteoretiske perspektiv, og det undersøges, hvordan det begrebssætter arkitektur, krop og læring, samt hvordan et praksisteoretisk perspektiv kan anvendes til at forstå social aktivitet på denne baggrund. Fremstillingen tager udgangspunkt i et konkret og hverdagsligt eksempel fra forfatterens egen praksis som underviser og vejleder for universitetsstuderende. Først gives der en generel karakteristik af det praksisteoretiske udgangspunkt, og praksisbegrebet bestemmes konceptuelt. Herefter diskuterer kapitlet, hvordan læreprocesser må forstås i lyset af vores kropslige handlen iblandt materielle arrangementer, og i lyset af de sociale praksisser, vi indgår i. Afslutningsvis diskuteres metodiske spørgsmål i forhold til det praksisteoretiske perspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelMaterialitet og læring
RedaktørerKristian Larsen, Marie Martinussen
Antal sider24
ForlagHans Reitzel
Publikationsdato2018
Sider99-122
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788741270418
StatusUdgivet - 2018
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

    Forskningsområder

  • Praksisteori, læring, materialitet, krop
ID: 241848607