Modstandsformer i jobcenteret

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

De arbejdsløse er modvillige og de vil ikke, selvom de måske godt kan. Det er den fortælling, vi oftest støder på i mediernes og politikernes fremstilling af denne gruppe klienter i velfærdsstaten. Også i forskningen i socialt arbejde er der især fokus på den modstand klienterne yder. Det kan være, at klienterne modsætter, at anerkende deres sociale problemer eller at de modsætter sig den vejledning, hjælp eller de indsatser de tilbydes. Det klassiske perspektiv på modstand fremhæver socialarbejdernes rolle som en, der nedbryder modstanden for at skabe forandring hos klienten.

Men hvad er modstand egentlig? Og er det alene klienterne, der yder modstand?

I denne artikel skal vi se nærmere på fænomenet modstandsarbejde i socialt arbejde. Modstand er ofte blevet betragtet og tænkt som et negativt og begrænsende element i socialt arbejde. Modstand er dog også både produktiv og konstruktiv. Modstand er et uomgængeligt fænomen i mødet mellem velfærdsstatens frontlinjemedarbejdere og de borgere, som har behov for hjælp.
OriginalsprogDansk
TidsskriftVejlederForum Magasinet
Udgave nummer2
Sider (fra-til)42-45
ISSN1603-9211
StatusUdgivet - jun. 2013
BegivenhedModstandsformer i jobcenteret : Gå ikke hjem møde - 29.5. og den 12.6. , Valby, Danmark
Varighed: 29 maj 201312 jun. 2013

Seminar

SeminarModstandsformer i jobcenteret
Lokation29.5. og den 12.6.
Land/OmrådeDanmark
ByValby
Periode29/05/201312/06/2013

Citationsformater