Abstract
Ifølge de Udviklingsorienterede Social-Pragmatiske Interventionsformer til børn med Autisme Spektrum Forstyrrelse er en legende indfaldsvinkel, hvor man følger barnets lead, den mest effektive til at engagere yngre børn med autisme eller børn med svær autisme i et gensidigt samspil. Artiklen beskriver, hvordan man kan udvikle et sådant gensidigt, legende samspil ved hjælp af en musikalsk indfaldsvinkel, der kan forstås som en forstærkning af den Kommunikative Musikalitet. Der er fokus på formgivning, timing og skabelse af dynamiske vitalitetsformer, hvilket illustreres med kliniske eksempler fra musikterapi og legeterapi. Vendepunktet er udvikling af delte interaktionstemaer, da de indeholder en fælles interaktionshistorie, både barn og terapeut kan referere til, hvilket kan fremme sociale evner så som tidlige trin i fælles opmærksomhedsfokus.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Mellanrummet. Nordisk Tidskrift for Barn och Ungdomspsykiatri |
Udgave nummer | 32 |
Sider (fra-til) | 35-44 |
ISSN | 1404-5559 |
Status | Udgivet - 15 maj 2015 |
Emneord
- Autisme spektrum forstyrrelse
- børn
- fælles opmærksomhedsfokus
- udviklingsorienterede social-pragmatiske interventioner
- leg
- musikterapi
- Kommunikativ musikalitet
- musikalsk form
- timing
- dynamiske vitalitetsformer