Projekter pr. år
Abstract
Artiklen analyserer, hvorvidt blandede skoler skaber tillid mellem etniske danskere og indvandrere. Ved hjælp af et eksperimentelt design dokumenteres det, at etnisk danske børn på homogene ”hvide” skoler har mindre tillid til personer med anden hudfarve, mens det tilsvarende effekt er fraværende blandt etnisk danske børn på heterogene skoler. Det støtter den såkaldte kontakthypotese og afkræfter den såkaldte konflikthypotese. Der var ikke en klar effekt fra venskabsrelationer på tværs af hudfarve og erfaring med ikke-hvide lærer. Derfor argumenteres for, at effekten skal forklares med, at heterogene skoler ophæver grænsedragninger mellem ind- og ud-grupper baseret på hudfarve. Endelig viser artiklen, at effekten fra hudfarve er signifikant mindre hos elever, der socialiseret til at være tillidsfulde
Bidragets oversatte titel | When skin-collar disappears: How mixed public schools generate trust in immigrants |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Dansk Sociologi |
Vol/bind | 24 |
Udgave nummer | 2 |
ISSN | 0905-5908 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- tillid
- indvandring
- social kapital
- Folkeskole
- integration
-
DNASOC: Danish national identity and the transformation to a multicultural society
01/01/2007 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Social kapital og underklassefænomener
Larsen, C. A. & Dejgaard, T. E.
01/06/2008 → 31/12/2013
Projekter: Projekt › Forskning