Når studerendes uddannelsesinteresser udfordrer universitetspædagogikken

Tilde Mette Juul

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I et underviserperspektiv kan universitetsstuderendes studiestrategier ofte få dem til at fremstå som dumme og dovne. Dette kan skyldes, at undervisere og studerende har forskellige forventninger til uddannelsens formål, som har implikationer for, hvordan man tænker dannelse, indhold og studieproces. Samtidig kan universitets kulturelle praksis være svær at afkode for mange studerende. Hvis universitetet ønsker at påvirke de studerendes studiestrategier, bør der dels tænkes uddannelse på nye betingelser, dels tænkes i en anderledes udøvelse af pædagogikken.
    OriginalsprogDansk
    TitelStudier i pædagogisk sociologi
    RedaktørerHans Dorf, Niels Rosendal Jensen
    Antal sider29
    Vol/bind1
    UdgivelsesstedAarhus
    ForlagAarhus Universitetsforlag
    Publikationsdatoaug. 2016
    Udgave1
    Sider269-298
    Kapitel11
    ISBN (Trykt)9788771247923
    ISBN (Elektronisk)19042698
    StatusUdgivet - aug. 2016
    NavnAsterisk
    ISSN1904-2698

    Emneord

    • Universitetets historie
    • Universitetspædagogik
    • Universitetsstuderende
    • Bourdieu
    • Bernstein
    • Bauman

    Citationsformater