Abstract
Da Etisk Råd afholder sit årlige møde på Utzon Centret i Ålborg i oktober 2010 er ingen af deltagerne på mødet klar over, at et bioteknologisk øre lytter med. Det er et resultat af flere ret utrolige tilfældigheder og sammenfald: Nogen har ved en fejl tændt højttalersystemet i udstillingsrummene under den smukke konferencesal med udsigt ud over Limfjorden. I udstillingsrummene står et værk af den Australske kunstner Stelarc, Internet Ear, som er en del af udstillingen BIOTOPIA – Art in the Wet Zone. Internet Ear er, rent skulpturelt, en eksakt kopi af kunstnerens egen arm, hvorpå han for ca. 4 år siden fik et ekstra øre indopereret.
Situationen der udspiller sig i Utzon Centret er på flere måder symptomatisk for en række aktuelle kulturelle og samfundsmæssige tendenser. Den er endvidere emblematisk for de udfordringer, en cyber-museologi står overfor.
Situationen der udspiller sig i Utzon Centret er på flere måder symptomatisk for en række aktuelle kulturelle og samfundsmæssige tendenser. Den er endvidere emblematisk for de udfordringer, en cyber-museologi står overfor.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Cybermuseologi : kunst, museer og formidling i et digitalt perspektiv |
Redaktører | Ane Hejlskov-Larsen, Rune Gade, André Wang Hansen |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 30 jan. 2015 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7124-340-6 |
Status | Udgivet - 30 jan. 2015 |