Abstract
Evalueringer i forskellige former har langt tilbage i tiden været en fast del af
grundskolens undervisning. Man ønsker med dette at få et mål for elevernes faglige
standpunkt. Men eleverne fortolker det at blive bedømt på mange forskellige måder, og
forholder sig af den grund også forskelligt til det. I studiet her undersøger jeg,
hvordan karakterer og evalueringer påvirker pigers og drenges måder at tænke om
undervisning, skole, sig selv og deres egne færdigheder, og rejser spørgsmålet, om der
i alle tilfælde er tale om effekter, som er ønskede og positive set i forhold til
intentionerne, nemlig at støtte læreprocesserne. Der fokuseres særligt på kønsforskelle
og pige- og drengefællesskabets betydning for dette. Studiet er baseret på interviews
foretaget i foråret 2006 med 30 piger og 30 drenge fra i alt ti 9. klasser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Børn & kultur - i samfund? |
Antal sider | 15 |
Status | Udgivet - 2007 |
Begivenhed | Børn og kultur - i samfund? - Lysebu, Norge Varighed: 20 okt. 2006 → 22 okt. 2006 Konferencens nummer: II |
Konference
Konference | Børn og kultur - i samfund? |
---|---|
Nummer | II |
Land/Område | Norge |
By | Lysebu |
Periode | 20/10/2006 → 22/10/2006 |