Hastighedsændringer som følge af ombygning af enkeltsporede rundkørsler i landzone til modulvogntog

Charlotte Tønning, Niels Agerholm

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

208 Downloads (Pure)

Abstract

Modulvogntog blev tilladte i Danmark i 2008. I alt godt 4.000 km af det danske vejnet er blevet ombygget, så der er kapacitet til at modulvogntogene kan køre der med deres maksimale længde på 25,25 m. Ændringerne har primært været rettet mod kryds og især rundkørsler. De vigtigste ændringer i enkeltsporede rundkørsler er, at midterøen er reduceret og de yderste dele erstattet af et overkørbart overkørselsanlæg. Effekten på personbilførernes hastighedsvalg i i alt tre rundkørsler: Dels som et før-/efterstudie i én rundkørsel samt et med-/udenstudie i to rundkørsler med stort set identisk design med undtagelse af etableret overkørbart overkørselsareal i den ene. Personbilers free flow hastighed var undersøgt ved hjælp af RUBA software ud fra én uges videoregistrering i hver rundkørsel. I rundkørslen, hvor det overkørbare overkørselsareal var blevet etableret, steg gennemsnitshastigheden fra 28 til 36 km/t. Med-/udenstudiet vidste samme men markant mindre tendens end for før-/efterstudiet. Den fundne mindre effekt i de to kryds kan skyldes forskelle i design og evt. bilistsammensætning, som ikke er registreret. Overordnet set, indikerer undersøgelsen at etablering af et overkørbart overkørselsareal forøger hastigheden i rundkørsler markant.
OriginalsprogDansk
TidsskriftArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Udgave nummer2017
Antal sider9
ISSN1603-9696
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedTrafikdage - Aalborg, Danmark
Varighed: 28 aug. 201729 aug. 2017

Konference

KonferenceTrafikdage
Land/OmrådeDanmark
ByAalborg
Periode28/08/201729/08/2017

Emneord

  • Trafiksikkerhed
  • Modulvogntog
  • Hastighed
  • Rundkørsler
  • Videodetektering

Citationsformater