Pædagogiske dilemmaer ved inddragelse af programmering i grundskolen: Læreres perspektiv på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen af lærernes erfaringer viste en række dilemmaer på tværs af de tre cases omkring brugen af programmering i den faglige undervisning. Dilemmaerne omhandler blandt andet lærernes vægtning af at bruge programmering som et fagspecifikt eller tværfagligt element, elevernes faglige udbytte overfor deres interesser samt af lærerens rolle som enten ekspert i klasseværelset eller pædagogisk guide. Erfaringerne fra lærerne var blandt andet, at de alle oplevede højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter omkring fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningen samt omkring lærerens rolle i sådanne forløb.
Luk

Detaljer

I artiklen undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen af lærernes erfaringer viste en række dilemmaer på tværs af de tre cases omkring brugen af programmering i den faglige undervisning. Dilemmaerne omhandler blandt andet lærernes vægtning af at bruge programmering som et fagspecifikt eller tværfagligt element, elevernes faglige udbytte overfor deres interesser samt af lærerens rolle som enten ekspert i klasseværelset eller pædagogisk guide. Erfaringerne fra lærerne var blandt andet, at de alle oplevede højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter omkring fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningen samt omkring lærerens rolle i sådanne forløb.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Antal sider21
ISSN1903-248X
StatusAccepteret/In press - dec. 2018
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

    Forskningsområder

  • Programmering, Grundskolen, Coding Class, Lærerperspektiv, Pædagogik
ID: 290798797