Jesper Kirkeskov

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

1020 Downloads (Pure)

I dialog med brugerne gennemføres en videreudvikling af By og Bygs website, www.by-og-byg.dk, som primært henvender sig til professionelle praktikere der beskæftiger sig med byggeriet og det byggede miljø. Ex ante antages det at såvel navigationsstruktur som søgefaciliteter skal rekonstrueres. Projektet er stærkt empirisk orienteret og omfatter både undersøgelser af brugerbehov og afprøvning af en prototype. I forlængelse af denne empiri indeholder afhandlingen en række refleksioner over de anvendte metoder. Gennem kombinationen af forskellige empiriske metoder (metodetriangulering) konstateres bl.a. et behov for at gøre resultater af søgninger på www.by-og-byg.dk mere overbliksdannende. Som svar på dette behov konstrueres en sortering af søgeresultater, som indebærer dels fjernelse af redundante resultater, dels en struktureret adgang til søgeresultaternes indhold. Det vurderes at andre lignende informationstunge websites med fordel vil kunne hente inspiration i den udviklede løsning. Afhandlingen beskriver endvidere en komplet rekonstruktion af By og Bygs website, inkl. en ny navigationsstruktur som imødekommer brugernes behov for en emnebaseret indgang til websitets indhold. Ved den afsluttende brugerafprøvning fremkommer det - noget overraskende - resultat at testpersonerne umiddelbart har vanskeligt ved at identificere websitets hypermedierede sammenfatninger af forskningsresultater, idet testpersonerne på forhånd forventer at By og Bygs forskningsresultater udelukkende foreligger i forskningsrapporter i traditionel, lineær form. Ex post synes det således fortsat at være en stor udfordring at hypermediere forskningsresultater med henblik på anvendelsesorientering. Afhandlingen ledsages af en betaversion af By og Bygs ny website, som blev idriftsat april 2004 på adressen www.by-og-byg.dk.

Bidragets oversatte titelReconstruction of website for research communication, primarily targeting professional practitioners in the construction industry and related sectors
    UdgivelsesstedRoskilde
    UdgiverRoskilde Universitetscenter, Institut for Kommunikation, Journalistik og Datalogi
    Udgave1
    Sider1-60
    Antal sider60
    StatusUdgivet - 2004

Emneord

• Human-computer interface (HCI) design
    • Informationssøgning
    • Forskningsformidling
    • Metodetriangulering
    • Byggebranchen

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Praksisorienteret forskningsformidling via et offentligt website: Refleksioner over metoder anvendt i forbindelse med rekonstruktion af website for By og Byg (Statens Byggeforskningsinstitut)'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.