Primus inter pares - paradokser, deadlocks og omveje i gymnasieledelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

Abstract

I denne artikel undersøger vi organisatoriske reformforandringer, som de konstrueres i interaktionen mellem ledere og lærere i skolesammenhæng. Det empiriske grundlag er casestudier i danske gymnasieskoler. Ved at benytte en etnografisk fremgangsmåde og et paradoksbegreb knyttet til en forståelse af professioner, udersøges mikroprocesserne, der er i spil i New Public Management-forandringer i skoleregi. I artiklen viser vi, at en position som primus inter pares-leder imellem de professionelle fører til adskillige paradokser, blokeringer og omveje, alle med effekt for arbejdet med forandringer i skolen. Konkrete paradokser identificeres ud fra det empiriske materiale, og primus inter pares-ledelsens udfordringer udfoldes.
Luk

Detaljer

I denne artikel undersøger vi organisatoriske reformforandringer, som de konstrueres i interaktionen mellem ledere og lærere i skolesammenhæng. Det empiriske grundlag er casestudier i danske gymnasieskoler. Ved at benytte en etnografisk fremgangsmåde og et paradoksbegreb knyttet til en forståelse af professioner, udersøges mikroprocesserne, der er i spil i New Public Management-forandringer i skoleregi. I artiklen viser vi, at en position som primus inter pares-leder imellem de professionelle fører til adskillige paradokser, blokeringer og omveje, alle med effekt for arbejdet med forandringer i skolen. Konkrete paradokser identificeres ud fra det empiriske materiale, og primus inter pares-ledelsens udfordringer udfoldes.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Volume/Bind18
Tidsskriftsnummer3
Sider (fra-til)47-63
Antal sider17
ISSN1399-1442
StatusUdgivet - sep. 2016
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

Bibliografisk note

Seneste 1 år ikke tilgængelig (ikke tilgængelig efter december 2015)

    Forskningsområder

  • Gymnasieskolen, Paradokser, Ledelse af professionelle, New Public Management
ID: 241047332