Abstract
Udviklingen i informationsteknologien har gjort det muligt for organisationer at etablere samarbejde på tværs af store geografiske afstande, for derved at opnå tilgængelighed til kunder og samarbejdspartnere døgnet rundt, og tiltrække og fastholde billig arbejdskraft. Det kan betyde, at medarbejdere og ledere opholder sig i forskellige lande, og at de kun sjældent eller måske aldrig mødes fysisk, men altid samarbejder og kommunikerer online. Kapitlet kalder det online teams og online ledelse. Dette kapitel fokuserer på lederens læring i et læringsrum, hvor ledelse og samarbejde foregår online. Kapitlet undersøger, hvordan online lederen kan lære af erfaringer skabt i hans/hendes online team. Kapitlet tager udgangspunkt i Engeströms virksomhedsteori og Proactive Review som praksisser for, hvordan ledere konkret kan lære sammen med deres team (Kolbæk 2011). Kapitlet udvikler en model for lederens læring på basis af ovenstående teorier. Da læring og kommunikation i teamet foregår online, er det nærliggende at benytte netnografi som metodisk tilgang. Kapitlet undersøger online lederens læringsrum i en global IT virksomhed, hvor Proactive Reviews er implementeret i flere end 40 lande. Problemformuleringen er:
Hvordan kan lederens læringsrum beskrives, når både ledelse og læring foregår online?
Hvordan kan lederens læringsrum beskrives, når både ledelse og læring foregår online?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Lederens læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis |
Redaktører | Hanne Dauer Keller, Søren Frimann |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 149-170 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7112-666-2 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7112-665-5 |
Status | Udgivet - 2017 |
Navn | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Nummer | 3 |
ISSN | 2446-1814 |