Abstract
Artiklen sætter fokus på hvad der former og præger de unges uddannelsesvalg med udgangspunkt i en nyligt afsluttet undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning, om overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Resultaterne peger på, at især de udsatte unge med dårlige grundskoleerfaringer mangler reelle muligheder efter 9. klasse. I undersøgelsen ses tendenser til at de unge i stigende grad er optaget af det 'realistiske' valg, og at uddannelsesvalgets risici paradoksalt nok er meget nærværende for mange unge, på trods af de gunstige betingelser på arbejdsmarkedet pt. I artiklen peges på mulige årsager og konsekvenser af disse nye tendenser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Bogserie | Ungdomsforskning |
Vol/bind | 6 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 27-31 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 1602-0324 |
Status | Udgivet - 2007 |
Udgivet eksternt | Ja |