Refleksiv eksploration skaber læringsrum for ledelse

Rikke Alice Bille, Ann Cherie Fleron, Søren Willert

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Kapitlet omhandler et komplekst, langvarigt kommunalt forandringsforløb
    i dagtilbudssektoren. Forvaltningsledelsens ønske om at kombinere statsligt
    udmeldte sparekrav med kvalitets- og samarbejdsforbedrende omstillinger på
    tværs af de enkelte dagtilbud dannede baggrund for forløbet. Forløbet indeholdt
    refleksive eksplorationsaktiviteter i to former: (1) en storskala-variant sigtende
    mod inddragelse af den samlede organisation i formgivning af omstillingens
    mål og midler; (2) en småskala-variant sigtende mod at omsætte det udviklede
    omstillingskoncept fra virtuel form (planer, forestillinger, påbud) til virkelig
    form (faktuel organisatorisk praksis). Klaus Majgaard leverer teoretisk platform
    for beskrivelse af storskala-varianten – tilligemed dens potentiale som læringsrum for ledelse generelt i den samlede kommune. Patricia Shaw leverer teoretisk platform for beskrivelse af småskala-varianten – tilligemed denne variants supplerende potentiale som læringsrum for enkelte dagtilbudsledere. Overordnet målsigte for kapitlet er tofoldigt: (1) Vise de to refleksive eksplorationsvarianter som distinkt forskellige, men komplementært forbundne forudsætninger for vellykket omstilling; (2) Betone caseforløbets mulige lærestykke-status i den historisk aktuelle overgangsproblematik mellem New Public Management / New Public Governance.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Antal sider24
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2017
    Udgave1
    Sider195-218
    Kapitel8
    ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
    StatusUdgivet - 2017
    NavnOrganisatorisk læring og ledelse
    Nummer3
    ISSN2446-1814

    Citationsformater