Samskabelse som læringsbaseret forandringspraksis: Når udvikling i organisationer kræver læring og ikke udelukkende styring

Tinna Knudsen, Britta Møller

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen bidrager med et redskab til konsulenters, chefers og lederes arbejde med at designe for læringsbaserede forandringer i organisationer gennem samskabelse mellem offentlige og civile aktører. Redskabet er en analyseramme for, hvorvidt de samskabende praksisser anlægger et lærings- og/eller udelukkende et styringsperspektiv. Fire begrebspar præsenteres, diskuteres og eksemplificeres i forhold til, om samskabelse mellem de offentlige og civile aktører fremstår som en proces: 1) for fælles udforskning og/eller deltagelse, 2) mellem gensidigt afhængige og/eller adskilte aktører, 3) der har sagen og praksis i centrum og/eller er en metode, 4) der er i kontinuitet med og/eller er afgrænset fra praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLederliv.dk
Antal sider11
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • samskabelse
  • Offentlige organisationer
  • Forandringsprocesser
  • læring
  • praksislæring
  • pragmatisme

Citationsformater