Abstract
I dette kapitel præsenteres anvendelsen og udviklingen af scenariebaseret undervisning i en sygeplejerskeuddannelse. Gennem inddragelse af simulatoren, den legemsstore programmerbare dukke, Nursing Anne™, har de studerende i scenarierne skulle påtage sig rollen som sygeplejerske og dermed træffe relevante valg i situationen samt udføre sygeplejefaglige handlinger i relation hertil. Vi har i denne undervisning identificeret to rammesætninger - eller kontekstualiseringer - af scenariebaserede undervisning.
Den ene kalder vi den evaluerende. Her opstilles tydelige læringsmål og læringsveje, som de studerende skal gennemgå, og som er detaljeret gennemtænkt af underviserne. Den evaluerende ramme lægger stor vægt på debriefing-fasen, der giver mulighed for refleksion og evaluering af elevernes præstationer efter afviklingen af scenariet.
Den anden ramme, den eksplorative, lægger i højere grad op til at de studerende undersøger alternative handlingsforløb, og læringsudbyttet her ligger mere i selve afprøvningen i scenariet end i debriefing-fasen.
Forfatterne har observeret undervisning, gennemført interviews med fem hold sygeplejerskestuderende og deres undervisere samt deltaget i workshops til videndeling om og videreudvikling af den scenariebaserede undervisning. Med baggrund i denne empiri vil bidraget til antologien derfor kunne karakteriseres som casestudier og praksisbeskrivelser af scenariebaseret undervisning med fokus på analyse og udvikling af scenariebaserede didaktiske designs.
Den ene kalder vi den evaluerende. Her opstilles tydelige læringsmål og læringsveje, som de studerende skal gennemgå, og som er detaljeret gennemtænkt af underviserne. Den evaluerende ramme lægger stor vægt på debriefing-fasen, der giver mulighed for refleksion og evaluering af elevernes præstationer efter afviklingen af scenariet.
Den anden ramme, den eksplorative, lægger i højere grad op til at de studerende undersøger alternative handlingsforløb, og læringsudbyttet her ligger mere i selve afprøvningen i scenariet end i debriefing-fasen.
Forfatterne har observeret undervisning, gennemført interviews med fem hold sygeplejerskestuderende og deres undervisere samt deltaget i workshops til videndeling om og videreudvikling af den scenariebaserede undervisning. Med baggrund i denne empiri vil bidraget til antologien derfor kunne karakteriseres som casestudier og praksisbeskrivelser af scenariebaseret undervisning med fokus på analyse og udvikling af scenariebaserede didaktiske designs.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Hvad er scenariedidaktik? |
Redaktører | Thorkild Hanghøj, Morten Misfeldt, Jeppe Bundsgaard, Simon Skov Fought, Vibeke Hetmar |
Antal sider | 17 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 223-240 |
ISBN (Trykt) | 978877249675 |
Status | Udgivet - 2017 |
Navn | Didaktiske studier |
---|---|
Nummer | 2 |
ISSN | 2446-4546 |