Skolens nye eksperter

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange større danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestræbelse på at udskille de børn, der ikke kunne følge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle år meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis ændrede karakter.
    OriginalsprogDansk
    TitelDansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år : Da skolen blev sin egen, 1920-1970
    RedaktørerNing de Coninck-Smith, Charlotte Appel
    Antal sider15
    Vol/bind4
    ForlagAarhus Universitetsforlag
    Publikationsdatookt. 2014
    Sider242-256
    Kapitel13
    AnsøgerInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus
    ISBN (Trykt)9788771241365
    StatusUdgivet - okt. 2014

    Citationsformater