Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum: Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje

Susanne Dau

Publikation: Ph.d.-afhandling

942 Downloads (Pure)

Implementeringen af fleksible videregående uddannelser i lærer- og radiografuddannelsen på University College North danner baggrund for denne undersøgelse af, hvorledes studerende orienterer sig i fleksible miljøer. Det afsløres, hvorledes de studerendes mentale, fysiske og virtuelle orientering i praktikken, på University College North, i hjemmet og online vedrører både veje og afveje. Orienteringen mod veje og afveje er og bliver medbestemmende for læringen og vidensudviklingen, og ikke kun de studerendes egen vidensudvikling, men også professionernes.
De studerendes læreprocesser er karakteriseret ved orienteringsprocesser med at finde vej, altså ’wayfinding’. ’Wayfinding’ giver, som metaforisk grundlag, basis for en begrebsliggørelse af lærerprocesser ud fra en fænomenologisk-økologisk optik, som er karakteriseret ved dimensionerne spatialitet, mobilitet, interaktionalitet, struktualitet, socialitet, identitet og emotionalitet og er under påvirkning af refleksioner, ressourcer, rammebetingelser og referencer. Begrebsliggørelsen af læreprocesser, som ’wayfinding’, afspejler på det teoretiske niveau et ’kort’ over den kompleksitet, hvor indenfor blended learning kan forstås, og er dermed et teoretisk bidrag til afdækningen af, hvad der karakterer blended learning og dennes dimensioner.
Vejledere
  • Nyvang, Tom, Hovedvejleder