Udvikling af ledelseskompetencer i organisationer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologi

Abstract

Ledelsesudvikling og læring i ledelse er kommet på dagsordenen i både offentlige og private organisationer, fordi organisationer og deres omverden præges af hastige forandringer, flygtighed og uforudsigelighed. Det kræver andre kompetencer af ledere, vil vi argumentere for. Kapitlet gør rede for udvikling af ledelse i et lærings- og udviklingsperspektiv, og argumenterer for, at ledelse er præget af kontingens, kompleksitet og kontinuerlige forandringer, hvorfor læring, refleksion, relationelle kompetencer og evnen til at producere ledelse i fællesskab i lederteams og mellem leder og ansatte bliver nødvendige kompetencer i ledelse fremover. I ledelsesforskningen udvikles konstant nye tilgange og paradigmer. Det ene paradigme afløser ikke blot det næste, men nye paradigmer og tilgange føjes til de allerede eksisterende. Ledelsesudvikling består derfor også i, at lederen må have teoretisk viden om paradigmer på et metaplan, så det bliver muligt at bringe teoretisk viden i spil med praksis, så lederen bliver en vidende, lærende og reflekterende praktiker.
Luk

Detaljer

Ledelsesudvikling og læring i ledelse er kommet på dagsordenen i både offentlige og private organisationer, fordi organisationer og deres omverden præges af hastige forandringer, flygtighed og uforudsigelighed. Det kræver andre kompetencer af ledere, vil vi argumentere for. Kapitlet gør rede for udvikling af ledelse i et lærings- og udviklingsperspektiv, og argumenterer for, at ledelse er præget af kontingens, kompleksitet og kontinuerlige forandringer, hvorfor læring, refleksion, relationelle kompetencer og evnen til at producere ledelse i fællesskab i lederteams og mellem leder og ansatte bliver nødvendige kompetencer i ledelse fremover. I ledelsesforskningen udvikles konstant nye tilgange og paradigmer. Det ene paradigme afløser ikke blot det næste, men nye paradigmer og tilgange føjes til de allerede eksisterende. Ledelsesudvikling består derfor også i, at lederen må have teoretisk viden om paradigmer på et metaplan, så det bliver muligt at bringe teoretisk viden i spil med praksis, så lederen bliver en vidende, lærende og reflekterende praktiker.
OriginalsprogDansk
TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Antal sider27
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider17-44
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
StatusUdgivet - 2017
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
NavnOrganisatorisk læring og ledelse
Nummer3
ISSN2446-1814
NavnOrganizational Learning and Management Studies
Nummer3
ISSN2446-1814

    Forskningsområder

  • ledelsesudvikling, ledelse, organisatorisk læring, kompetenceudvikling
ID: 264289227