Udviklingen af algoritmer til at beskrive sikker kørsel på basis af data fra kørende biler

Niels Agerholm, Niels Kaare Hjaltelin Rasmussen, René Ramskov Lund Hansen, Harry Lahrmann

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

252 Downloads (Pure)

Abstract

En lang række Intelligente Transportsystemer udvikles i disse år til at hjælpe den enkelte bilist med at køre mere sikkert. En central del er omkring trafiksikkerhed, og som en del af det nordjyske ITS Platform projekt udvikles en risikolog, der beskriver hvor risikobetonet den enkelte deltagende bilists kørselsadfærd er. Den giver feedback til bilisten, hvis der foretages risikobetonet kørsel i form af for høje hastigheder, kraftige decelerationer samt kraftige accelerationer i kørselsretningen samt sideværts. Den afledte af accelerationen, kaldet rykket beskriver risikobetonet adfærd bedre end accelerationen. Der er en god sammenhæng mellem antallet af kraftige ryk i kørselsretningen og kørselsadfærden, mens der ikke kan konstateres en klar sammenhæng mellem sideværts ryk og kørselsadfærden. Datagrundlaget for disse resultater er ikke stort, og grænseværdier for de ryk, der skal resultere i feedback i forbindelse med risikolog dokumenteres løbende i takt med, at data fra deltagerne i ITS Platform bliver indsamlet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Sider (fra-til)1-11
ISSN1603-9696
StatusUdgivet - 22 aug. 2011
BegivenhedTrafikdage - Aalborg, Danmark
Varighed: 22 aug. 201123 aug. 2011

Konference

KonferenceTrafikdage
Land/OmrådeDanmark
ByAalborg
Periode22/08/201123/08/2011

Citationsformater