Ungdommelige følelser i offentlige rum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Når børn og unge benytter sig af internettets sociale netværkssider, er det i høj grad forbundet med den måde, hvorpå de i dagligdagen praktiserer venskab og konstruerer identitet. I denne artikel undersøges danske 12-18-årige børn og unges brug af sociale netværkssider som Facebook og Arto. Der fokuseres især på den særlige kommunikationsform, der eksisterer imellem de nære relationer – eller dem, som børn og unge selv betegner som deres bedste venner eller veninder. Her er sproget præget af en decideret kærlighedsdiskurs, og sætningen ”Jeg elsker dig” optræder jævnligt i deres kommunikation. Det diskuteres, hvilke funktioner denne ’følelseskommunikation’ har, og hvad det betyder, at den ofte er offentlig tilgængelig eller strategisk synligt placeret på de unges profiler. I forlængelse heraf argumenteres der for, at unge i kraft af deres følelseskommunikative handlinger bliver medkonstruktører af hinandens identitet, der af forfatteren karakteriseres som en ’open source’ netværksidentitet. Artiklen er baseret på resultater fra ph.d.-afhandlingen ”Unge og online sociale netværk – en neksusanalytisk undersøgelse af medierede handlinger og offentlige diskurser”.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBarn
Vol/bind2011
Udgave nummer3-4
Sider (fra-til)13-38
Antal sider18
ISSN1357-4256
StatusUdgivet - 2011

Citationsformater