Projekter pr. år
Abstract
I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Gymnasiepædagogik : En grundbog |
Redaktører | Hanne Sparholt Jørgensen, Gitte Holten Ingerslev, Jens Dolin |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 3 |
Sider | 83-101 |
Kapitel | 2.1 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6694-7 |
ISBN (Elektronisk) | 9788741270555 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- gymnasiepædagogik
- ungdomsuddannelse
- valg af uddannelse
- unge
- uddannelse
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Karaktergivning og bedømmelsesformer på ungdomsuddannelserne
01/09/2016 → 31/08/2018
Projekter: Projekt › Forskning
-
Klasseledelse og læringsfællesskaber i de gymnasiale uddannelser
Ågård, D., Krogstrup, H. K., Louw, A. & Katznelson, N.
01/06/2016 → 30/09/2017
Projekter: Projekt › Forskning