Unge i gymnasieskolen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I dette kapitel stiller vi skarpt på de unge og på deres valg og overvejelser på vej ind i de gymnasiale uddannelser, deres tid gennem gymnasiet og endelig også deres vej ud af gymnasiet. Langt størstedelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år – to år på hf – på en gymnasial uddannelse. I denne afgørende fase af deres liv gennemgår de unge en rivende udvikling i forhold til deres faglige og personlige identitet, som i høj grad handler om at lære at håndtere alle de muligheder, krav og forventninger, de møder på deres uddannelsesinstitutioner, hos deres venner og familie og i samfundet i bred forstand (Illeris et al. 2009; Undervisningsministeriet 2015). Denne udvikling handler således om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men den handler også konkret om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse, hvad det er for en mening og motivation, de bringer med sig ind på uddannelserne, og endelig, hvilke pejlinger og overvejelser de gør sig i forhold til fremtiden, og hvad de skal efter gymnasiet. Og det er netop det, dette kapitel handler om.
    OriginalsprogDansk
    TitelGymnasiepædagogik : En grundbog
    RedaktørerHanne Sparholt Jørgensen, Gitte Holten Ingerslev, Jens Dolin
    Antal sider19
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2017
    Udgave3
    Sider83-101
    Kapitel2.1
    ISBN (Trykt)978-87-412-6694-7
    ISBN (Elektronisk)9788741270555
    StatusUdgivet - 2017

    Emneord

    • gymnasiepædagogik
    • ungdomsuddannelse
    • valg af uddannelse
    • unge
    • uddannelse

    Citationsformater