VANDHALLA: Evaluering af tilgængeligheden af Egmont Højskolens Vandhalla

Sidse Grangaard, Camilla Ryhl

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

135 Downloads (Pure)

Abstract

SBi har evalueret tilgængeligheden af Vandhalla, et idræts- og vandtrænings-center på Egmont Højskolen. Fra de første tanker om centret var det bygherrens
ambition, at alle personer med alle former for handicap skulle kunne bruge Vandhalla i samme omfang som personer uden handicap. Bygningen skulle i sig selv være tilgængelig i sin formgivning fremfor kun at tilbyde tilgængelighed i kraft af tekniske løsninger.
Evalueringen viser, at man med Vandhalla er kommet langt med tilgænge-ligheden ved at arbejde med ligeværdighed på flere niveauer, herunder
placering af bygning, ankomst, organisering af bygning, strukturen for omklædning og nedstigning til bassiner. Dermed bliver Vandhalla også et eksempel på ’universelt design’ i byggeriet.
De færdige løsninger er særligt påvirket af bygherrens stærke engagement i projektet og arkitekternes
møde med brugerne, der har været afgørende for det endelige byggeri.
Vandhalla står som et overordentligt vigtigt projekt og værk for Egmont Højskolen og dens elever. Samtidig er projektet kilde til viden om, hvordan tilgængelighed kan angribes og fortolkes både i planlægnings- og designprocessen og i det endelige arkitektoniske design.

Evalueringen er udført for Realdania, der bl.a. har ydet støtte til opførelsen af Vandhalla.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagSBi Forlag
Udgave1. udg.
Antal sider107
ISBN (Elektronisk)978-87-563-1817-4
Rekvirerende organisationRealdania
StatusUdgivet - 15 dec. 2016
NavnSBI
Nummer2016:30

Emneord

  • Egmont Højskolen
  • Vandhalla
  • tilgængelighed
  • universelt design
  • ligeværdighed
  • brugerforståelse
  • habilitering

Citationsformater