Lærernes trivsel er afgørende for elevernes læringsmiljø

  • Sarah Grams Davy

    Press/Media: Press / Media

    Description

    Elever kan opfatte, om deres lærer trives eller ej - og det har afsmittende effekt på læringsmiljøet i klassen, og dermed på elevernes udbytte af undervisningen. Det viser en ph.d.-undersøgelse udarbejdet af Sarah Grams Davy, der er adjunkt ved Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet. I surveys blandt lærere og elever på 8 tyske folkeskoler spurgte hun bl.a. lærerne om, hvordan de oplevede interaktionen med elever, kolleger, forældre og skoleledelse, samt hvordan de oplevede deres egen trivsel og arbejdsbelastning på skolen. Samtidig spurgte hun eleverne om, hvordan de oplevede relationen til deres lærer og dennes trivsel på skolen, samt hvordan de oplevede deres egen læringsglæde. Svarene viste, at lærernes trivsel er afgørende for deres interaktion med eleverne, og at positive relationer mellem elever og kollegaer er vigtige ift. lærernes og elevernes trivsel og ydeevne.

    Period4 Oct 2016

    Media contributions

    1

    Media contributions