New Danish research: Disabled people rehabilitated with computer games (Ny dansk forskning: Handicappede genoptrænes med computerspil): Ny dansk forskning viser at leg med computerspil hjælper handicappede og smertepatienter. Danske genoptrænings-spil på vej

Press/Media: Press / Media

Description

Text:-
Pressemeddelelse, 11/4-2011

Ny dansk forskning: Handicappede genoptrænes med computerspil

Ny dansk forskning viser at leg med computerspil hjælper handicappede og smertepatienter. Danske genoptrænings-spil på vej

Computerspil der kræver fysisk aktivitet og bevægelse som Microsoft Kinect og PlayStation Move, er ikke kun interaktiv underholdning anno 2011, men også et seriøst redskab til rehabilitering af handicappede og smertepatienter.

Ny dansk forskning
Professor Tony Brooks ved Aalborg Universitet Esbjerg og reumatolog Hans-Jacob Haga har gennemført et længere forskningsprojekt, hvor genoptræning gennem leg med bevægelses-computerspil har hjulpet delvist lammede og lindret smerterne hos svære fibromyalgi-patienter.

Leg og genoptræning smelter sammen
Netop nu er Tony Brooks i gang med et udvidet forsøg, hvor 18 fibromyalgi-patienter
styrer de interaktive spil ved at bruge armene og hele kroppen. Her går leg, teknologi, interaktion, motivation og rehabilitering op i en højere enhed.

”Specielt den høje grad af motivation som legeelementet tilføjer, har gjort, at patienterne er nået meget længere end ved et traditionelt genoptræningsforløb”, fortæller Tony Brooks, der er en af pionererne inden for brug af spil og virtual reality til rehabilitering.

Gode patient-erfaringer
44 årige Rita Jensen fra Esbjerg er fibromyalgiramt og har gode erfaringer med de bevægelsesfølsomme computerspil:

”Jeg har i mange år haft stærke smerter i arme og ben, men med hjælp fra bevægelsesspillene har jeg fået et redskab til at mindske smerterne og finde ud af hvad min krop kan og ikke kan”, fortæller Rita Jensen.

Danske genoptrænings-spil på vej
Også danske spiludviklere arbejder seriøst med at udvikle computerspil til sundhedssektoren. Serious Games Interactive er netop ved at afslutte EU-projektet Playmancer, hvor det danske firma har udviklet et computerspil, der hjælper patienter til at erkende deres følelser, genvinde selvkontrol, træne bevægelser og slappe af i specifikke muskler.

Computerspil knytter patienter og læger sammen
"Dette spil går udover grænserne for virtuel virkelighed. Vores mål var at motivere patienterne til at kende deres krop og sind bedre. Computerspil er underholdende og motiverende, så vi mente at de kunne tilføje en effektiv ekstra dimension til patienternes behandling for forskellige sygdomme. Computerspillet knytter patienter, læger og terapeuter bedre sammen”, fortæller Elias Kalapanidas, koordinator for Playmancer projektet.

Glad for gavnlige bivirkninger
Hos Multimedieforeningen, der står bag 95 procent af alle solgte computerspil i Danmark, er man begejstret for de interaktive spils gavnlige bivirkninger:

”Computerspil er først og fremmest underholdning, men vi er naturligvis glade for at spillene også kan hjælpe patienter til en bedre dagligdag. På samme måde ved vi også at bevægelsesspillene kan få folk i bedre form og mange spil kan bruges til indlæring i fx folkeskolen”, fortæller Jesper Ahrendsen, der er formand for Multimedieforeningen.

Subject

SERIOUS GAMES RESEARCH Aalborg University Lektor Tony Brooks

Period11 Apr 2011

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleNew Danish research: Disabled people rehabilitated with computer games (Ny dansk forskning: Handicappede genoptrænes med computerspil): Ny dansk forskning viser at leg med computerspil hjælper handicappede og smertepatienter. Danske genoptrænings-spil på vej
    Media name/outletThe Danish Multimedia Union
    Media typeWeb
    Date11/04/2011
    DescriptionArticle link
    Producer/AuthorDansk Multimedieforeningen
    URLwww.muf.dk/nyheder/computerspil_handicap.asp
    PersonsAnthony Lewis Brooks

Keywords

  • Serious Games RESEARCH