Interaktive teknologier har de seneste år præget vores holdninger og adfærd, og den udvikling har især taget fart efter at mange teknologier er blevet mobile.
Lektor Henrik Schärfe fortæller i forelæsningen, hvordan de mobile teknologier vil revolutionere verden lige så meget som den netværksforbundne computer. Og han giver eksempler på, hvad man kan bruge persuasive design til.
HANDS er et europæisk projekt, der skal hjælpe autistiske unge til at holde styr på hverdagen og hjælpe dem til at klare sociale situationer. Ved hjælp af et program på mobiltelefonen vil de unge kunne blive guidet igennem mange typer situationer og problemer.
Men for at det skal virke, kræver det mulighed for meget stor personlig tilpasning. Til gengæld er der også mulighed for direkte feedback til designeren, da man umiddelbart kan se, hvordan systemet bliver anvendt.
Et andet aspekt i persuasive design er teknologi, der bevæger. Det er for eksempel Robotsælen Paro, der kan hjælpe demente. Her har teknologien fået menneskelige egenskaber, for eksempel skriger den, når den bliver slået, og det er med til at vække medfølelse hos brugeren.
http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Design__Arkitektur/Persuasive_design.htm