Ph.d.-projekt: Inkluderende støtteforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning – mellem individ og fællesskab. En undersøgelse af støtteforanstaltningers betydning for elevers læringsudbytte og deltagelsesmuligheder

  • Engsig, Thomas Thyrring (Project Participant)

    Project Details

    Description

    Formålet med projektet er at undersøge hvilke betydninger inkluderende støtteforanstaltninger har på elever i komplicerede læringssituationer i folkeskolens almenundervisning i forhold til elevens oplevelse af at tilhøre et fællesskab samt i forhold til elevens læringsudbytte. Som følge af inklusionsbestræbelser såvel nationalt som internationalt søger skoler, samt aktører på policy-niveau, at reducere antallet af elever, der udskilles til den såkaldte ekskluderende specialundervisning. Disse inklusionsbestræbelser positionerer sig overordnede mellem systemteoretisk inspirerede forståelser og pædagogiske tilgange, hvor der på organisationsniveau arbejdes på at reformere måder at tænke om elever i vanskeligheder på, og hvor den enkelte lærer og pædagog, med mulighed for råd og vejledning fra særlige videnshavere, bidrager til en styrkelse af almenundervisningen, og på den anden side anvendelse af såkaldte inkluderende støtteforanstaltninger målrettet enkelte elever i komplicerede læringssituationer, der overvejende er forankret i et individperspektiv. Det er imidlertid min tese, at anvendelsen af inkluderende støtteforanstaltninger står midt i en bevægelse fra et overvejende individorienteret perspektiv på elever med særlige vanskeligheder til et perspektiv, der i højere grad tager højde for fællesskabet og en mere kontekstuel og situeret forståelse af elever i komplicerede læringssituationer.



    De overordnede forskningsspørgsmål, der søges besvaret gennem et mixed-methods forskningsdesign, er:

    Hvilken betydning har inkluderende støtteforanstaltninger i forhold til elevens deltagelsesmuligheder og oplevelse af at tilhøre et læringsfællesskab i almenundervisningen?



    Hvilken betydning har den inkluderende støttefunktion i forhold til den enkelte elevs læringsudbytte?



    Hovedvejleder: professor Lars Qvortrup

    StatusFinished
    Effective start/end date01/01/201231/12/2014

    Collaborative partners

    • University College of Northern Denmark (Project partner)