At overvinde transferproblematikken i masteruddannelser: Præsentation af lokalt udviklede pædagogiske rammer om masteruddannelser baseret på projekttænkning og aktive koblinger mellem uddannelse og arbejde.

Søren Willert, Hanne Dauer Keller, Søren Frimann

    Research output: Contribution to conference without publisher/journalConference abstract for conferenceResearch

    Abstract

    Hvis man sammenligner masteruddannelsesstudier og traditionelle universitetsstudier som bachelor- og kandidatstudier, er der en række forskelle mht. deltagerforudsætninger og rammer og formål, hvis betydning må overvejes, når man tilrettelægger masteruddannelsernes indhold, metode/læreproces og evaluering. Simpel overførsel af dagstudiernes didaktik til masteruddannelserne bliver dermed problematisk. Vi vil argumentere for, at masteruddannelsernes indhold, undervisningsmetode/læreproces og evaluering må relateres til en lang række specifikke forskelle, som fx brugerbetalingen, der introducerer et kunde-leverandørforhold, de studerendes tætte tilknytning til arbejdsmarkedet og deres behov for at kunne anvende uddannelsens indhold til at skabe værdi i deres arbejdsliv. Særligt det sidste behov har vi været optaget af at kunne leve op til i vores designs af forskellige masteruddannelser. 
    Vi vil i dette oplæg beskrive vores lokalt udviklede pædagogiske idealforestillinger, centreret omkring projekttænkning og aktive bestræbelser mod at skabe gensidigt berigende koblinger mellem uddannelsesrum og arbejdsrum. Disse pædagogiske idealer, tror vi, har almen gyldighed/bæredygtighed. Derfor beskriver vi dem i tilstræbt almen form og håber, at de kan være til inspiration også uden for vores egne pædagogiske miljøer. Fremstillingen struktureres ved hjælp af de seks komponenter, der tilsammen udgør Hiim & Hippes (2007) didaktiske relationsmodel. Med reference til forløbsempiri fra masteruddannelser samt egne erfaringer som undervisere og programdesignere vil vi fokusere på væsentlige læringsforudsætninger, rammefaktorer og mål, der får betydning, når masteruddannelsen sigter mod at overvinde transferproblematikken. Dernæst vil vi gå i dybden med diskussionen af, hvad de beskrevne forhold betyder for design af læreprocesserne.
    Original languageDanish
    Publication date2015
    Publication statusPublished - 2015
    EventDUN - Munkebjerg, Vejle, Denmark
    Duration: 6 May 20157 May 2015

    Conference

    ConferenceDUN
    LocationMunkebjerg
    Country/TerritoryDenmark
    CityVejle
    Period06/05/201507/05/2015

    Cite this