Coachende vejledning: En dynamisk vejledningsstil

Asbjørn Molly, Sofie Kobayashi

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen bidrager med nogle bud på, hvordan ph.d.-vejledere kan gøre brug af coaching for at fremme en mere smidig og læringsfremmende vejledningsstil gennem en skærpet refleksiv forholden sig til de positioneringer, der opstår i samtalen. Litteraturen om ph.d.-vejledning og vejlederudvikling beskriver vejledningsstil som en relativt statisk størrelse, samtidigt med, at ’god’ ph.d.-vejledning beskrives som evnen til at tilpasse sin stil efter omstændighederne. Ved at benytte begreber fra ledelsesbaseret coaching sættes vejledningsstilen i relation til vejledningsfilosofi og vejledningsteknikker. Dernæst præsenteres en positionsmodel fra coaching som et tankeværktøj til, at vejleder kan bevidstgøre sig om de positioner, der indtages i samtalen. Argumentet er, at denne løbende positionering er udslagsgivende for, hvilken vejledningsstil der udfoldes.
    Original languageDanish
    JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Volume9
    Issue number16
    Pages (from-to)84-95
    Number of pages12
    ISSN2245-1374
    Publication statusPublished - 2014

    Cite this