Det fortolkende blik: psykomotoriske vanskeligheder, diagnoser og pædagogisk-psykologisk rådgivning

John Ivan Maul, Casper Feilberg

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Resumé: Med afsæt i de to foregående kapitler om iagttagelse og undersøgelse kommer psykomotoriske vanskeligheder og diagnostiske betegnelser i spil i dette kapitel. Kapitlet tager udgangspunkt i en beskrivelse af en drengs møde med forskellige fagpersoner i et specialteam på regionalt niveau og deres udlægninger af hans vanskeligheder, bl.a. en børnelæge som sætter ord på
fænomenerne og begrebsliggør dem ud fra en forstående tilgang. Dette eksempel bliver senere i kapitlet afsæt for en diskussion om diagnosticering samt betydningen af en sådan forstående tilgang til iagttagelse, undersøgelse og vurdering. Afslutningsvist diskuteres pædagogisk-psykologisk
rådgivning og psykologens rolle som undersøger af problemstillinger i lyset af ovenstående ideal.
Original languageDanish
Title of host publicationKvalitative iagttagelser : at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag
EditorsCasper Feilberg, John Maul
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2019
Pages191-214
Chapter6
ISBN (Print)978-87-7210-020-3
Publication statusPublished - 2019
SeriesSkriftserie om eksistentiel fænomenologi
ISSN2245-3091

Cite this