Eksistenspædagogik – friheden, ansvaret og mødet

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Forholdet mellem dannelse og uddannelse i den eksistentialistiske
pædagogik skal ses i et figur-grund perspektiv. Figuren,
det som interesserer eksistentialisterne, er mennesket, dets tilværelse,
friheden og ansvaret. Den faglige viden, kvalifikationerne,
kompetencerne etc. er grunden bag figuren. Vores samfund
har en stærk tendens til at se omvendt på dette forhold.
Close

Details

Forholdet mellem dannelse og uddannelse i den eksistentialistiske
pædagogik skal ses i et figur-grund perspektiv. Figuren,
det som interesserer eksistentialisterne, er mennesket, dets tilværelse,
friheden og ansvaret. Den faglige viden, kvalifikationerne,
kompetencerne etc. er grunden bag figuren. Vores samfund
har en stærk tendens til at se omvendt på dette forhold.
Original languageDanish
Title of host publicationFrihed og ansvar - i lærerens grundfaglighed
Number of pages17
PublisherKvan
Publication date2019
Publication statusAccepted/In press - 2019
Publication categoryResearch
Peer-reviewedNo
ID: 290314585