Folkeskolens testpraksisser i historisk perspektiv: En analyse af interessenternes skiftende roller og positioner i det 20. århundrede

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Denne artikel analyserer interessenterne forbundet med test i uddannelse samt deres skiftende roller og positioner i det 20. århundrede. Til dette formål behandler artiklen tre case studier i dansk uddannelseshistorie, hvor test har optrådt i praksis: de ministerielle prøver 1915-1954, Em-drupborg forsøgsskole 1948-1959 og endelig præparandprogrammet på Grønland, hvor testdelen var aktiv mellem 1961 og 1971. En sådan historisk analyse kan medvirke til at kaste lys på spørgsmål, som også har en stærk nutidig relevans, nemlig hvilke interesser og positioner der er i spil i forhold til folkeskolens testpraksisser og hvilke virkninger test får i forhold til interessenterne, når de implementeres i praksis. Konklusionen samler op på erfaringerne i komparativt perspektiv på tværs af casene og kobler de fundne resultater til nutidens debatter om test.
    Original languageDanish
    JournalPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
    Volume52
    Issue number3
    Pages (from-to)8-20
    Number of pages12
    ISSN1903-0002
    Publication statusPublished - 2015
    EventNERA Congress - University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden
    Duration: 4 Mar 20156 Mar 2015

    Conference

    ConferenceNERA Congress
    LocationUniversity of Gothenburg
    Country/TerritorySweden
    CityGothenburg
    Period04/03/201506/03/2015

    Cite this