Projects per year
Abstract
Dette bidrag har sit udspring i det internationale forskningsprojekt ’Routes of knowledge:
The global history of UNESCO, 1945-75’, som blev indledt på Aalborg Universitet i begyndelsen af 2014. Det overordnede mål med dette projekt er at spore ruterne fra centret til periferien – fra UNESCO’s hovedkvarter i Paris til de lokale miljøer i medlemslandene. Sigtet er at vurdere virkningen af UNESCO’s kulturelle, uddannelsesmæssige og videnskabelige initiativer i perioden fra 1945-1975. I dette bidrag undersøger vi nogle af de centrale metodologiske udfordringer som et sådan forskningsspørgsmål frembyder for historieforskningen. Adskillige forskningsområder synes allerede at have engageret sig i lignende metodiske spørgsmål (som f.eks. globaliseringsstudierne, virkningsstudier (impact studies), komparativ uddannelse, uddannelseshistorie, global historie mfl.). Kommunikationen mellem disse felter er imidlertid begrænset. Formålet med nærværende bidrag er derfor, gennem en diskussion af de relaterede forskningsfelters indsigter, at lægge fundamentet for en model, der kan hjælpe os med at forstå begreberne ’bevægelse’, ’rum’ og ’ virkning’ og dermed være behjælpelig i bestræbelserne på at svare på de metodiske spørgsmål, som den nye forskningsinteresse rejser.
The global history of UNESCO, 1945-75’, som blev indledt på Aalborg Universitet i begyndelsen af 2014. Det overordnede mål med dette projekt er at spore ruterne fra centret til periferien – fra UNESCO’s hovedkvarter i Paris til de lokale miljøer i medlemslandene. Sigtet er at vurdere virkningen af UNESCO’s kulturelle, uddannelsesmæssige og videnskabelige initiativer i perioden fra 1945-1975. I dette bidrag undersøger vi nogle af de centrale metodologiske udfordringer som et sådan forskningsspørgsmål frembyder for historieforskningen. Adskillige forskningsområder synes allerede at have engageret sig i lignende metodiske spørgsmål (som f.eks. globaliseringsstudierne, virkningsstudier (impact studies), komparativ uddannelse, uddannelseshistorie, global historie mfl.). Kommunikationen mellem disse felter er imidlertid begrænset. Formålet med nærværende bidrag er derfor, gennem en diskussion af de relaterede forskningsfelters indsigter, at lægge fundamentet for en model, der kan hjælpe os med at forstå begreberne ’bevægelse’, ’rum’ og ’ virkning’ og dermed være behjælpelig i bestræbelserne på at svare på de metodiske spørgsmål, som den nye forskningsinteresse rejser.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | TEMP - tidsskrift for historie |
Volume | 10 |
Pages (from-to) | 16-33 |
Number of pages | 17 |
ISSN | 1904-5565 |
Publication status | Published - 2015 |
Projects
- 1 Finished
-
Routes of Knowledge: The Global History of UNESCO, 1945-75 (Det Frie Forskningsråd)
01/07/2013 → 01/08/2017
Project: Research