Fremtidsrettede kompetencer og didaktisk design

Karin Tweddell Levinsen, Birgitte Holm Sørensen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Forskningsprojekter der udforsker sociale praktikker over lang tid, både indfanger og påvirkes af samfundsmæssige forandringer. Det betyder at forskningen foregår i en flydende kontekst og at nye forskningsspørgsmål nødvendigvis dukker op i løbet af projektets livscyklus. I løbet af nærværende studie blev der observeret nye handlemønstre og anvendelser af it, som gav anledning til at studere relationen mellem netværksamfundets kompetencer, de lærendes uformelle læringstilgange og it inden for rammerne af en formaliseret skolepraksis over tid. Forskningsprojektet demonstrerer hvorledes aspekter der specielt er knyttet til it - multimodalitet, intuitivt brugergrænse design og umiddelbar feedback -, inviterer brugerne af it til at benytte deres uformelle tilgang. Når disse egenskaber ved it integreres og aktiveres i bestemte typer af didaktiske designs, åbnes der en arena for formaliseret, uformel læring og vi finder at disse kombinationer af didaktisk design og it støtter opbygningen af netværksamfundets kompetencer
Original languageDanish
Book seriesCursiv
Issue number8
Pages (from-to)13-34
Number of pages21
ISSN1901-8878
Publication statusPublished - 2011
Externally publishedYes

Cite this