Abstract
Med udgangspunkt i to eksempler fra brugerdrevne innovationsprojekter diskuterer vi, hvad det vil sige at bedrive kulturanalyse, når opgaven er, at skabe forandring i hverdagspraksisser. Hvad end det drejer sig om nye skraldespande eller om nye baderum, så giver eksemplerne et indblik i, hvad det er virksomheder og offentlige instanser vil med kulturanalysen og hvorfor, de i stigende grad inviterer den til at bidrage til deres arbejde. Samtidig udstiller eksemplerne også nogle af de vanskeligheder, som kulturanalysen bliver bragt i, når den på baggrund af den slags invitationer giver sig til at rode op i det hverdagsliv, der udspiller omkring, for eksempel, skraldespande og baderum. Hvad sker der, spørger vi, når kulturanalysen kommer i vælten? Gennem de to eksempler viser vi, at vanskeligheden består i at balancere ønsket om forandring med en respekt for de seje strukturer og grundlæggende forskelligheder, som kulturanalysen har som en af sine kardinaldyder at opspore, beskrive og gøre partshavere opmærksom på. Dermed bringer kulturanalysen – ofte gennem et etnografisk feltarbejde – også borgere og brugere til verden, som ikke altid lader sig indordne under det allerede definerede mulighedsrum, som mange forandringsorienterede projekter – bevidst eller ubevidst – arbejder under.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kulturstudier |
Volume | Årg. 4 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 102-117 |
Number of pages | 16 |
ISSN | 1904-5352 |
Publication status | Published - 2013 |