Spilleregler i musikterapi med børn: caseeksempler fra faglitteraturen

Translated title of the contribution: Play rules in music therapy with children: cases from the litterature

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

236 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen gennemgår udvalgte eksempler på anvendelse af spilleregler i musikterapi med børneklientgrupper. Efter en kort introduktion af Priestleys syn på analytisk musikterapi med børn, præsenteres læseren således for en række caseeksempler fra faglitteraturen, der giver indblik i udformning og anvendelse af spilleregler med forskellige børneklientgrupper – alle med en vis udviklingsalder. Udover improvisation viser caseeksemplerne, at der i børnemusikterapi automatisk inddrages en række andre medier og teknikker end dem, man ser i voksenmusikterapien, hvilket bl.a. begrundes i Winnicotts pointering af den symbolske legs betydning for børns måde at bearbejde konfliktstof. Der ses således eksempler på anvendelse af musikalske historier, sang/tekstskrivning, rollelege/rollespil, dansedramatiske øvelser, dukkeleg samt tegning. Artiklen afsluttes med en diskussion af musikalske spillereglers rolle i forhold til referentielle spilleregler, læringsaspektet i musikterapi med børn samt nogle overvejelser i forhold til verbalisering og bearbejdning. Artiklen indgår i en serie, hvis overordnede mål er at indsamle viden og erfaring om anvendelse af spilleregler i forhold til forskellige klientgrupper. Artiklen udgør anden del i dette arbejde, den første del omhandler spilleregler i forhold til voksenklientgrupper og findes i forrige artikel i dette årsskrift.
Translated title of the contributionPlay rules in music therapy with children: cases from the litterature
Original languageDanish
Title of host publicationMusikterapi i Psykiatrien
EditorsH. M. O. Ridder
Volume4
Place of PublicationMusikterapiklinikken, Aalborg Psykiatriske Sygehus
PublisherAalborg Universitet
Publication date2005
Pages24-39
ISBN (Print)8798359614
Publication statusPublished - 2005
SeriesÅrsskrift
Number4

Keywords

  • music therapy
  • play rules
  • children and youth

Cite this