Projects per year
Abstract
Artiklen gennemgår udvalgte eksempler på anvendelse af spilleregler i musikterapi med børneklientgrupper. Efter en kort introduktion af Priestleys syn på analytisk musikterapi med børn, præsenteres læseren således for en række caseeksempler fra faglitteraturen, der giver indblik i udformning og anvendelse af spilleregler med forskellige børneklientgrupper – alle med en vis udviklingsalder. Udover improvisation viser caseeksemplerne, at der i børnemusikterapi automatisk inddrages en række andre medier og teknikker end dem, man ser i voksenmusikterapien, hvilket bl.a. begrundes i Winnicotts pointering af den symbolske legs betydning for børns måde at bearbejde konfliktstof. Der ses således eksempler på anvendelse af musikalske historier, sang/tekstskrivning, rollelege/rollespil, dansedramatiske øvelser, dukkeleg samt tegning. Artiklen afsluttes med en diskussion af musikalske spillereglers rolle i forhold til referentielle spilleregler, læringsaspektet i musikterapi med børn samt nogle overvejelser i forhold til verbalisering og bearbejdning. Artiklen indgår i en serie, hvis overordnede mål er at indsamle viden og erfaring om anvendelse af spilleregler i forhold til forskellige klientgrupper. Artiklen udgør anden del i dette arbejde, den første del omhandler spilleregler i forhold til voksenklientgrupper og findes i forrige artikel i dette årsskrift.
Translated title of the contribution | Play rules in music therapy with children: cases from the litterature |
---|---|
Original language | Danish |
Title of host publication | Musikterapi i Psykiatrien |
Editors | H. M. O. Ridder |
Volume | 4 |
Place of Publication | Musikterapiklinikken, Aalborg Psykiatriske Sygehus |
Publisher | Aalborg Universitet |
Publication date | 2005 |
Pages | 24-39 |
ISBN (Print) | 8798359614 |
Publication status | Published - 2005 |
Series | Årsskrift |
---|---|
Number | 4 |
Keywords
- music therapy
- play rules
- children and youth
Projects
- 2 Finished