Bedømmelse af elever i det 20. århundrede

Tanja Miller, Christian Ydesen

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Med afsæt i en kort historisk begrebsudredning af de centrale begreber ’test’, ’prøver’ og ’eksamen’ vil denne artikel fokusere på væsentlige tematikker i disse begrebers historie i det danske uddannelsessystem i det 20. århundrede.
    Centrale tematikker i den forbindelse er indførelsen af intelligenstest og standardiserede prøver i mellemkrigstiden, ministerielle test og bedømmelser, test- og bedømmelsesbølgernes internationale inspirationer herunder tendensen til international sammenligning af uddannelsesresultater, institutionaliseringen af test- og bedømmelsespraksisser samt karaktergivning og diskussionerne herom. Artiklen slutter af med en opsamling og kort diskussion af tematikkerne og knytter dermed an til begyndelsen af 1990’erne, hvor et fornyet test og bedømmelsesregime for alvor fik vind i sejlene.
    På den måde kaster artiklen lys på den ofte omtumlede tilværelse som test, prøver og eksamener har ført i det danske uddannelsessystem i det 20. århundrede. Et sådant perspektiv er på mange måder en forudsætning for at forstå og analysere, hvad der sker på området i dag.
    Original languageDanish
    JournalUnge Paedagoger
    Issue number3
    Pages (from-to)4-13
    ISSN0106-5386
    Publication statusPublished - 2012

    Cite this