Strukturel diskrimination i hverdagen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    4443 Downloads (Pure)

    Abstract

    Mangel på viden om diskrimination er en væsentlig udfordring. Der er derfor brug for at udvikle en forståelse af- og et indblik i – diskrimination, der kan understøtte italesættelse, genkendelse og erkendelse af diskrimination. Denne artikel er et bidrag hertil. I artiklen defineres og diskuteres strukturel diskrimination, racediskrimination og racisme for at udpege og præcisere forskellene, meningsindhold og betydninger disse begreber indebærer. Dette gøres med henblik på at bidrage til en mere præcis anvendelse og forståelse af forskellige diskriminationsrelaterede begreber samt for at kvalificere italesættelse af emnet.
    Artiklen har til formål, at definere termer og diskutere nogle af de problematikker der tilknyttes diskrimination. Artiklens fokus er især uddybning og illustration af strukturel diskrimination (underliggende og indlejret diskrimination), der ligger implicit i normer, regler og traditioner og som indlejres i praksisser og sprogbrug. Man kan sige, at mange udtryk og former for diskrimination er forbundet med strukturel diskrimination.
    Artiklen peger på en sammenhæng mellem den gængse forståelse og brug af disse begreber, diskriminationsudfordringen såvel som benægtelsen af den. Empirisk materiale inddrages primært som illustrationer af eksplicit og implicit hverdagsdiskrimination i tilsyneladende neutrale kontekster. Artiklen er et bidrag til afklaring og udvikling af diskriminationsbegreber og har ikke til formål at analysere det fremlagte empiriske materiale.
    Original languageDanish
    Title of host publicationRettigheder, empowerment og læring
    EditorsAnnette Bilfeldt, Iben Jensen, John Andersen
    Number of pages23
    Volume5
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2014
    Edition1
    Pages160-183
    Chapter8
    ISBN (Electronic)978-87-7112-219-0
    Publication statusPublished - 2014
    SeriesSerie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies
    ISSN2245-7569

    Cite this