Abstract
Mangel på viden om diskrimination er en væsentlig udfordring. Der er derfor brug for at udvikle en forståelse af- og et indblik i – diskrimination, der kan understøtte italesættelse, genkendelse og erkendelse af diskrimination. Denne artikel er et bidrag hertil. I artiklen defineres og diskuteres strukturel diskrimination, racediskrimination og racisme for at udpege og præcisere forskellene, meningsindhold og betydninger disse begreber indebærer. Dette gøres med henblik på at bidrage til en mere præcis anvendelse og forståelse af forskellige diskriminationsrelaterede begreber samt for at kvalificere italesættelse af emnet.
Artiklen har til formål, at definere termer og diskutere nogle af de problematikker der tilknyttes diskrimination. Artiklens fokus er især uddybning og illustration af strukturel diskrimination (underliggende og indlejret diskrimination), der ligger implicit i normer, regler og traditioner og som indlejres i praksisser og sprogbrug. Man kan sige, at mange udtryk og former for diskrimination er forbundet med strukturel diskrimination.
Artiklen peger på en sammenhæng mellem den gængse forståelse og brug af disse begreber, diskriminationsudfordringen såvel som benægtelsen af den. Empirisk materiale inddrages primært som illustrationer af eksplicit og implicit hverdagsdiskrimination i tilsyneladende neutrale kontekster. Artiklen er et bidrag til afklaring og udvikling af diskriminationsbegreber og har ikke til formål at analysere det fremlagte empiriske materiale.
Artiklen har til formål, at definere termer og diskutere nogle af de problematikker der tilknyttes diskrimination. Artiklens fokus er især uddybning og illustration af strukturel diskrimination (underliggende og indlejret diskrimination), der ligger implicit i normer, regler og traditioner og som indlejres i praksisser og sprogbrug. Man kan sige, at mange udtryk og former for diskrimination er forbundet med strukturel diskrimination.
Artiklen peger på en sammenhæng mellem den gængse forståelse og brug af disse begreber, diskriminationsudfordringen såvel som benægtelsen af den. Empirisk materiale inddrages primært som illustrationer af eksplicit og implicit hverdagsdiskrimination i tilsyneladende neutrale kontekster. Artiklen er et bidrag til afklaring og udvikling af diskriminationsbegreber og har ikke til formål at analysere det fremlagte empiriske materiale.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Rettigheder, empowerment og læring |
Editors | Annette Bilfeldt, Iben Jensen, John Andersen |
Number of pages | 23 |
Volume | 5 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2014 |
Edition | 1 |
Pages | 160-183 |
Chapter | 8 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7112-219-0 |
Publication status | Published - 2014 |
Series | Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies |
---|---|
ISSN | 2245-7569 |